Dagligdagen

En dag i Hjarnøgade;

Morgenbordet er dækket, og vi sidder og venter på dagens første barn. De fleste børn har spist hjemmefra, men appetitten vender ofte tilbage, når de ser morgenbordet - ost, smøreost, friskbagt brød, cornflakes og havregryn.

Forældrene tager som regel en kop kaffe, før de skal videre mod deres arbejdsplads. Vi har her mulighed for at veksle et par ord om den film, der blev vist på tv i aftes, eller drøfte, hvilke støvler, der skal indkøbes til den kommende vinter.

Emma på fire år kommer frem i døren, og vi er ikke i tvivl om, at hun i dag er udstyret med nyt tøj fra top til tå. Hun stråler om kap med solen. Vi siger god morgen og kommenterer det nye tøj - Emmas dag er helt sikkert startet på en rigtig god måde.

Peter på 1 år kommer ind til morgenbordet. Peters mor henter en trip trap stol. Peter begynder at lave lyde og pege. Han vil gerne have rosiner og cornflakes. Peters mor har tid til at drikke en kop kaffe.

Der kommer efterhånden flere børn til. De fordeler sig rundt i hele huset med deres venner og evt. deres medbragte legetøj. Der er allerede aktiviteter i puderummet, nogle danser i musikrummet, der er også børn i dukkekrogen. 

Ved morgenbordet sidder fire - fem forældre, der snakker om, hvordan det er at være blevet skoleforældre, og hvor dejligt det er stadig at have lillebror gående i Hjarnøgade.

Søren og Jens (5 år) er kommet i børnehave, de vil gerne direkte på legepladsen og spørger derfor en voksen, om det er i orden, de får lov og løber glade ud.

Lines far og mor skal giftes på lørdag. Line vil gerne lave en gave til dem; det udvikler sig til at fem - seks børn går på værkstedet sammen med Johanna (voksen) for at lave gaver og udsmykning til børnehaven. 

Rikke (voksen) har lyst til at komme på tur og spørger, hvem der har lyst til at komme med. Fire børn melder sig, men Rikke vil gerne have et par stykker mere med, så hun spørger Liv og Anne. De har ikke lyst, da de er i gang med en leg i dukkekrogen. Det accepterer Rikke og finder to andre.

I fællesrummet flyder der med papir, sakse, farver og Tine (voksen) sidder i midten og laver flyvere, nipnappere og gækkebreve. I sofaen sidder Charlotte (voksen) og er i gang med at synge med tre - fire børn. Pludselig råber Signe fra badeværelset, at hun er færdig. Charlotte går derud for at hjælpe, og på vejen møder hun Martin, der er tre år og tæt på at være renlig. Charlotte kommer i tanke om, at hun da vist skal med en tur på toilettet. Da Charlotte vender tilbage til sofaen, efter ca. tre - fire minutter, er børnene, hun var sammen med, der ikke længere. Hun finder dem ovenpå i gang med at lege med bilbane. Legen ser hyggelig ud, og børnene aftaler med Charlotte, at de hellere vil lege med bilbanen end synge.

På kontoret sidder Mette, som er vores Dagtilbudsleder, hun sørger for at "alt er som det skal være", og så render hun til en masse møder.

I dag er det Rikke, vi kalder 'Erna' - husets praktiske gris, den rolle er kun i børnehavegruppen. Den rolle har alle voksne på skift en dag ad gangen. På den måde er der kun en person, som skal tænke praktisk og være 'flyveren' i huset. Det er også 'Erna', der i løbet af dagen bevæger sig rundt i huset og får et godt indblik i børnenes leg, og hvad der rører sig i børnegruppen. Under trappen møder 'Erna' Anders, Kristian og Sara, de har bygget en hule og slæbt alle biblioteksbøgerne derind. De får lige en hjælpende hånd med at stabilisere hulen. I garderoben leger Karen, Nina og Amanda med kasserne fra deres garderoberum, udklædningstøj og køkkenting fra dukkekrogen. Umiddelbart synes 'Erna', det ligner det rene rod, men prøver så at se legen i børneperspektiv.

Derudover har 'Erna' i løbet af formiddagen taget telefonen, ordnet vasketøj og har fået overblik over, hvor mange børn der kommer i børnehave. 'Erna' har fundet ud af, hvor mange vi er til frokost og har ansvaret for at fordele voksne og børn i de, rum vi bruger til at spise i. Rent praktisk foregår det sådan, at der bliver serveret mad tre steder i huset. Børnene kan selv vælge, hvor de vil spise, og hvem de vil sidde og spise sammen med. Det giver dem mulighed for at spise sammen med den, de har leget med i formiddag. Enkelte børn kan i perioder have brug for at have fast plads og dette tager vi også hensyn til.

Jesper er vores udepædagog, så han er for det meste på legepladse, hvor han laver bål, eller går i træværkstedet, vi er ude i alt slags vejr, og spiser ofte alle sammen ude.


Søren og Jens har været ude det meste af formiddagen. De spørger, om det er i orden, at de går indenfor for at lege. Det er ok i dag, hvor vi er voksne nok til, at der kan være en indenfor. De går straks i gang med at bygge en stor togbane gennem hele huset - noget der er rig mulighed for, nu hvor alle andre er ude. Pernille på tre år er træt, så hun vælger at ligge på sofaen med sin sut og en medbragt pude.

Vuggestuebørnene har deres egen base. Morgen og sen eftermiddag er vi alle sammen. Hjarnøgade er indrettet så den er brugbar for børnene uanset alder. Børnene får optimale muligheder for at lege, udforske omgivelserne, udfordre sig selv, blive selvhjulpne, selvstændige og aktive. Vi leger, vi lærer os selv at kende i forhold til andre og omverdenen. Nysgerrighed, kropslig udfoldelse, lyd og bevægelse , sang og musik, kreativitet og fantasi er vigtige elementer i dagligdagen.

På ture og på legepladsen motiveres børnene til at bruge alle sanser, være nysgerrige og bruge deres krop ( kravle, løbe, gå, klatre, hoppe, gynge, cykle osv. )

Når vi maler, bager og tegner, er det selve oplevelsen og samværet der er i fokus. Vi tilgodeser alle udviklingsområder, indholdet og samværet er vigtigere end at nå et bestemt mål eller sted. For eksempel kan en tur stoppe ved en vandpyt, en busk med myrer eller ved en "gravko".

Hjemmeside sponseret af 3d-empire Simon og Elliot's far